Monday, February 1, 2010
alice in wonderland!!!!!!!!
yups!!!kali ni,aku mau sangat p tgk dis muvie...huuuuhhuu..
Tim Burton merupakan pengarah yg cukup hebat dalam dunia ART, sebelum ini menghasilkan Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street, dan kali ini membariskan nama-nama besar yang merupakan pelakon kegemaran Burton iaitu Johnny Depp dan Helena Bonham Carter selain Anne Hathaway, menerusi Alice in Wonderland yg akan ditayangkan 5 Mac 2010. Depp, Carter dan Hathaway masing-masing memegang watak sebagai The Mad Hatter, The Red Queen dan The White Queen yang merupakan watak-watak utama dalam karya klasik ini.
Cerita yg mengalir di dalam dunia imaginasi yang tidak lagi memerlukan hukum logik, membawa sesuatu keistimewaan bagi audien untuk turut belayar dalam dunia imaginasi (ciptaan Alice sendiri) kegilaan ialah yang menjadi hukum kewujudan. Ketika Alice berbual dengan Cheshire-Cat, iaitu seekor kucing yg boleh tersenyum dia kata dia tidak mahu bersama orang-orang gila. Secara ironinya, Cheshire Cat menjawab 'we're all mad here. I'm mad. You're mad.' Kalau Cheshire-Cat dan makhluk lain dalam Wonderland gila, maka sudah tentu kegilaan mereka datang daripada kegilaan imaginasi Alice sendiri. Sesungguhnya, kegilaan imaginasi seorang penulis ialah Alice yang tidak pernah meninggalkan Wonderland.
Beralih kepada n0vel yg pernah wujud sewaktu aku masih haus dengan cerita dongeng, Alice's Adventure in Wonderland ialah salah satu pujaan bagiku!! Dunia imaginasi penulis cerita ini, seolah-olah mengheret aku untuk turut serta mencipta satu dunia yg cukup indah dalam zaman kanak-kanak hingusan seperti aku pada waktu itu.
Now, novel ini telah masuk ke dalam kategori novel sastera klasik dan dibaca oleh pembaca sastera, bukan lagi pembaca umum. Novel yang dibaca oleh pembaca umum, termasuk kanak-kanak ialah novel komersil seperti Harry Potter atau yang lebih terbaru Twilight. Pemilihan novel kini dibuat oleh pembaca umum atau lebih spesifik pembaca komersil, bukan lagi pembaca sastera. Paling malang ialah pembaca sastera yang tidak tahu menghargai karya sastera tapi sebaliknya mengangkat karya-karya ideologi picisan ke dalam kanon sastera kita.
Cam Alice, apabila aku membaca sebuah karya sastera, secara tidak langsung aku seolah-olah turut masuk ke dalam Wonderland, iaitu daya imaginasi penulis. Aku menjadi Lewis Caroll walaupun aku mungkin tidak mengenali langsung sape Lewis Caroll. Ini sama gak dengan Shakespeare, kal0 nak dibandingkan dengan Virginia Woolf atau Hemingway, kita tidak akan dapat menemui banyak maklumat tentang hidup Shakespeare. Yang ada di depan mata aku hanyalah geniusnya sebagai seorang sasterawan dan legasi karya-karyanya yang mempengaruhi penulis lain seperti Lewis Caroll sendiri.
Dunia Wonderland ciptaan Lewis Caroll, secara tidak langsung membawa aku belajar menjadi seorang seniman satira yang mempunyai kekuatan ironi dan komedi. Pada peringkat awal pembacaan aku ialah seperti Alice yang masih menilai dunia secara logik. Tapi semakin lama aku mengembara dalam Wonderland, yang berlaku hanya dalam masa beberapa jam, dan aku mula menjadi Lewis Caroll. Setiap makhluk yang berada di dalam Wonderland ialah serpihan Lewis Caroll sendiri. Apabila aku bertemu Queen of Heart yang begitu obses menjatuhkan hukuman pancung kepala kepada sesiapa yang tidak disukainya, aku menemui pandangan politik Lewis Caroll yang digambarkan secara komedi dan sublime. Apabila aku bertemu dengan Mouse, Dodo, Lory, dan Eaglet, secara tidak langsung juga aku bertemu dengan orang yang dikenali oleh Lewis Caroll (Dodo itu mungkin Lewis Caroll sendiri memandangkan nama sebenarnya ialah Charles Lutwidge Dodgson).
Bagi aku, skang ni da jarang untuk kita menemui novel fantasi yang bersifat satira seperti Alice in Wonderland. Animal Farm dan Tikus Rahmat hanya bersifat satira tapi tidak ada kekuatan imaginasi dan retorik seni seperti Alice in Wonderland. Through the Looking-Glass yang juga merupakan sebuah karya genius Lewis Caroll. Walaupun Alice ialah watak utama dalam kedua-dua novel, tapi setiap satu masih boleh dibaca secara terasing, bukan sahaja dari segi cerita, tapi juga retorik seni. Menerusi Through the Looking-Glass pula, kekuatan retorik seninya ialah puisi.
Alice in Wonderland, kekuatan retorik seninya ialah naratif cerita itu sendiri.Bukan itu sahaja, sentuhan artistiknya juga menampilkan elemen gothik selain daripada penataan seni, tata rias serta rekaan busana yang banyak bermain dengan warna. Ini sekali gus meletakkan filem ini sebagai sebuah filem ekstravaganza.
errmmmm...so,aku arap korang pun same2 p tgk cite ni!!!
enjoy!!!!!=)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment