Friday, May 15, 2009

gempaqqqq..!!!




Hikayat Merong Mahawangsa, sebuah filem epik garapan KRU Studios mengenai sejarah Hikayat Merong Mahawangsa. Filem ini adalah susulan tentang Empayar Rom dan Empayar China mengikut buku sejarah hikayat itu.

Stephen Rahman yang mempunyai darah campuran Rom, sebagai hero filem ini, memegang watak Merong Mahawangsa. Filem ini lebih menampilkan aktor yang terdiri daripada teater, bagi mengurangkan muka terlampau komersial dalam filem epik ini. Jika dilihat sahaja dari segi kostum dan props yang diimport dari Amerika Syarikat dan China, jelas tergambar kehebatan filem yang bakal ditayangkan di pawagam nanti. Yusry telah pun memilih beberapa pelakon dari United Kingdom, Sweden dan China untuk berkhidmat dalam filem ini selepas ujibakat dilakukan.

Filem itu juga bakal mendapat khidmat pengarah seni mempertahankan diri yang pernah menyumbang keringatnya dalam produksi Jackie Chan.


Apa yang menarik, filem ini juga akan menggunakan teknik Computer Generated Imagery (CGI) untuk menghidupkan Empayar China dan Empayar Rom kerana bagi Yusry Abd. Halim, agak rumit juga untuk membuatnya seperti fakta dan bukan mitos. Filem yang menggunakan latar masa kurun ke-2 ini, bakal menggegarkan Industri Perfileman Malaysia.



No comments:

Related Posts with Thumbnails