Friday, October 21, 2011

CiNTa PeTai...!


Petai... oOooo.. Petai... !!

Kisah CINTA PETAI!

Ini bukan sinopsis drama TV. Mesti korang tertanya-tanya mengenai tajuk dia atas kan? Cinta kat manusia bernama petai ke? Mungkin juga sal cinta manusia yang suka dapat hadiah petai! Owh, macam-macam hal boleh jadi isu zaman sekarang!

Awal-awal nak gitau, aku tak suka makan petai sebab bila masuk toilet, habis satu dunia tahu aku makan petai! Isyhhh...~

Apa yang jelas petai sedap dan bagus untuk kesihatan. Bagus untuk mata dan jantung, lancarkan pencernaan dan macam2. Kalau nak info lebey, google sendiri kebaikan makan petai.

Namun kebanyakan kita tak suke sangat nak kunyah petai sebab kesan baunya sangat dasyat! Agaknya kalau jumpa hantu, if kita makan petai pastu nganga luas-luas dan jerit, mesti hantu terus pitam...! Dah tu... busuk sangat!

Itu cerita petai. Tapi kali ni aku nak share sal perumpamaan CINTA PETAI. Jom, celik dan fokus!

Hye, di sini "CINTA PETAI" nak bercerita! Cinta pun sama ngan petai gak. Memang ar syok bile dapat share kasih sayang, ada si penjaga, ada tempat meluah, ada orang say: "Morning cinta" pastu "nite syg", tak kira memalui phone or tweet + Facebook, ada orang sambut besday dan segala bagai. Tetapi keburukan berlebihan berkasih sayang dan ke hulu hilir pun memang terbaiklah! Kena fikir... mana boleh pandang remeh adeq ooiii...!

Kehulu-hilir berdua kadangkala bergaduh tanpa mengira orang ramai. Eh, ada jer yang tak kena! Tak cakap orang ok. Ini cerita Aku. Namun andai dibelek-belek kamus hidup... aku tersedar. Cinta ini dah cam petai. Indah-indah pun ada bau busuk jugak...! Bau DOSA. Patut ar selalu gaduh dan hati kurang senang. Rupa-rupanya aku yang pilih jalan "CINTA PETAI.

Kadang terfikir, baik aku makan petai lah yer, ada juga khasiat! Bercinta ada khasiat tak? Rasanya makin hilang khasiat, ada lah! Iyalaaahh.. pegang tangan pun kira "bau dosa". Nyesal aku tak ikat awal-awal. Andai aku berfikiran jauh sebelum ini, pasti aku pilih jalan CINTA KASTURI! Kasturi kan wangi~ Owh, kasturi comel dan wangi! TAK MAU CINTA PETAI!

Seandainya ke hulu ke hilir dengan yang sudah tentu jadi suami, Alhamdulillah ar yer! Namun sahabat-sahabatku, Allah boleh tarik kasih sayang yang hadir sekelip mata seandainya DIA mahu. Ini terbit setelah mataku terpaku di facebook seketika dengan status: "BERDUA DENGANMU YANG SUDAH HALAL BAGIKU, PASTI LEBIH BAIK." ♥




Sungguh bertuah kepada manusia yang sudah lama tersedar daripada tidur. Aku juga yang baru sentap sebab bunyi kokokan ayam jantan simbol kepada: "Hey, manusia! bangun dan sedarlah! Aku cepat-cepat celik. Hari-hari kaku tenung ayat itu. Aku akui ada benarnya dan banyak isi tersirat menerusi ayat tersebut.

Sama-samalah kita renung dan pilih sendiri jalan sama ada makan petai atau "cinta petai" lebih bagus untuk diri kita!

Senyuuumm...! =)





5 comments:

Cik tikah said...

nice perumpamaan & thanks for the reminder dear :)

Liyana Zahim said...

Insaf.. Neway, hindari dri kt dri kelekaan pesbok itu.. Herherher..

ghostwriter said...

cik tiqah: saling mengingati.. itu if da mampu.. =)

liyana: hehe...fb skang da byk ilmu..bukan cam dulu tempat luah perasaan~

~SaL IjOu~ said...

kite x penah kapel..terselamat dari cinta petai..tp kite diuji part
lain..Allah itu lebih tau apa yg terbaik utk setiap hambaNya~

PUTERI LAGU said...

petai 0h petai..

Related Posts with Thumbnails