Monday, December 5, 2011

M.A.L.U. semalu pohOn SemaLu




Aku tertarik dengan pokok semalu... Aku belek dengan mata tanpa sentuh menggunakan jari. Bimbang durinya menusuk jariku sendiri. Makin di tenung makin terselah persamaan pokok semalu dan WANITA


Punya duri sebagai satu simbol mempertahankan diri seadainya di usik. Cepat mengucup pabila di sentuh. Malu agaknya.Aku bandingkan lagi dengan diriku. "Sungguh sempurna kau wahai pokok"! Bagaimana aku yang punya akal tetapi tidak "semalu"mu. 


Sedangkan aku sendiri tak pernah malu memperagakan diri. Konon dirimu HOt ya WANITA. Aarghh.. buta barangkali. Bukan buta mata, tapi buta hati. Keras dan bebal. Bagaimana cara tuk lembutkan kau wahai  HATI? Harus berhijrah! 


Aku tunduk. Hati aku berbisik. Terdetik seketika. Nampak lagi kelebihan kau. Akar kau kuat mencengkam bumi. Tanda semalu kuat ikat diri dengan bumi. Owh, seharusnya aku kuat "jalarkan" hubunganku dengan Allah. Lain kata, apa-apa masalah terus muhasabah diriku dan rujuk pada hukum Allah. 


Yaa.. aku bukan ustazah tuk berkata-kata. Namun aku masih bergelar khalifah Allah tuk menyampaikan dan berkongsi tentang ilmu apa yang aku dapat....! 









11 comments:

~Sal Ismail~ said...

tapi wanita sekarang rata2nya semakin pupus rasa malunya~ (--")

Kotak Hati said...

itulaaa.. akhir zaman.. :)

Hanis MY said...

betul tu ramai wanita dah tak peduli akan akhirat huhu...

Rtp Farra Arisha said...

malu yang semalu2nya lahirnya dalam jiwa yang terdalam..
i love to touch pokok semalu..hehe.

Adrina said...

suka entry nie :') harap kita2 tergolong dlm wanita2 yg mcm nie :)

Outbound Malang said...

berkunjung sob..salam blogger
salam kenal dan sukses selalu ..:)

Cik Cyda Ramli said...

nice entry :)

Zehan Ilyana said...

dari dulu lagi..
saya selalu curious dgn pokok semalu..
mungkin sebab ia pemalu..;)

Ihsan Arifin said...

open our eyes.
open our hearts.
open our minds.

belajar dari alam :)

Botak said...

byk kerosakan berlaku di atas dunia ni., apabila wanita sudah hilang sifat malunya..

Anonymous said...

Assalamualaikum. Jika anti rasa anti masih bergelar khalifah Allah untuk menyampaikan dan berkongsi tentang ilmu apa yang anti dapat, sila berhenti membuka aib orang di blog & facebook anti kerana sesungguhnya dosa manusia dengan manusia adalah lebih sukar. Anti tidak boleh merasa yang anti selalu betul kerana anti tidak sedar kesilapan bermula dari mana. Maafkan ana, ana cuma mahu berpesan pada rakan2 ana sahaja. Jika anti rasa anti buat salah dengan sesiapa, silalah bermaaf-maafan segera kerana kita cuma manusia yang hina. Sedangkan Rasul umat yang mulia itu mudah untuk memaafkan umat-umatnya. Subhanallah.

Related Posts with Thumbnails